POSJET AUSCHWITZU NEUSPOREDIV JE SA PROČITANIM I NAUČENIM
Židovska općina Čakovec je uz podršku Ministarstva znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske organizirala studijsko putovanje u Memorijalni i muzejski centar Auschwitz-Birkenau za 35 nastavnika povijesti, etike i hrvatskog jezika i književnosti iz Međimurske županije. Kompleks koji se sastoji od tri nacisitička koncentracijska logora (Auschwitz 1, Auschwitz 2 - Birkenau i Auschwitz 3 - Monowitz) je u razdoblju od 1940. do 1945. godine imao još 50 manjih logora. Za cjelodnevnog boravka međimurski nastavnici obišli su ga 25. ožujka o.g.
Nastavnicima iz osnovnih i srednjih škola je na taj način, objedinjeno, prikazan princip funkcioniranja sile smrti Trećeg Rajha u koncentracijskom i logoru istrebljenja nadomak poljskog grada Oświęcima, koji je 1939. godine pripojen Njemačkoj. Zgrade i barake Auschwitza izgrađene početkom 20. stoljeća sa svrhom zatvora, od 1940. godine činile su uporište istrebljenja rasprostranjenog na površini od 191 hektar (okruženje od 40 kilometara). Židovi iz svih europskih zemalja činili su 90 posto žrtava ubijanih Ciklonom-B u plinskim komorama, prisilnim radom, izgladnjivanjem, medicinskim eksperimentima. Uz stručno vođenje poljskih vodiča, s potresnim pojedinostima funkcioniranja logora Auschwitz nastavnici su se upoznali u muzejskom postavu Auschwitz 1, kroz autentični postav i eksponate koji na najbolniji način svjedoče o istrebljenju židovskog naroda. Fotografije velikih formata progovaraju o sustavu na kojem se temeljio administrativni logor u kojem je ubijeno oko 70 tisuća ljudi. U logoru za istrebljivanje, Auschwitz 2 - Birkenau, ubijeno je oko 960 tisuća Židova, 75 tisuća Poljaka i 19 tisuća Roma, dok je Auschwitz 3 - Monowitz bio logor za radnike.
Priprema nastavnika i njihova predznanja o funkcioniranju logora Auschwitz ne isključuje snažne emocije koje su doživjeli tijekom obilaska i studijskog putovanja općenito. Pod dojmom izložene obuće djece, naočala, ortopedskih pomagala i svega što je nekoć bilo sastavni dio života ubijenih u logoru smrti, sudionici studijskog putovanja jedinstveni su u tvrdnjama da će njihovo poučavanje djece i mladih od sada biti znatno sadržajnije. Intenzivno iskustvo posjeta, naime, neusporedivo je s pročitanim i naučenim informacijama, audio i video dokumentiranim svjedočanstvima. Boravak na lokacijama bio je emocionalno zahtjevan, ali nezamjenjiv, osobito kad se tome pridruži činjenica stručnog vođenja koje je obilovalo manje poznatim informacijama koje svjedoče o razmjerima ponižavanja ljudskog bića.
Prilikom boravka u Memorijalnom i muzejskom centru Auschwitz-Birkenau, predsjednik Židovske općine Čakovec Andrej Pal, dr.med., upoznao je nastavnike s radom Međunarodnog saveza za sjećanje na Holokaust (International Holocaust Remembrance Alliance, IHRA) koji okuplja 35 država članica i 10 država promatrača.
- Ovo je studijsko putovanje osobito dobar primjer suštine djelovanje IHRA-e koja za cilj ima okupljanje i animiranje državnih vodstava da pruže podršku obrazovanju, istraživanju i sjećanju na Holokaust. Nastavnicima koji su sudjelovali na studijskom putovanju je blizak podatak da Republika Hrvatska od 1. ožujka predsjeda IHRA-om. Već sada su najavili da će u kratkom roku, svojim kolegama nastavnicima i učenicima, prezentirati viđeno i doživljeno u Auschwitzu. To je jasan pokazatelj koliko su stručna putovanja važna u trajnoj nadgradnji znanja i oplemenjivanju pristupa nastavnika obrazovnom procesu - ističe Andrej Pal.
Studijsko putovanje za 35 nastavnika povijesti, etike i hrvatskog jezika i književnosti iz Međimurske županije u cijelosti je financiralo Ministarstvo znanosti i obrazovanja Republike Hrvatske.
Aleksandra Ličanin